CORBUS - redigerad

MANAGEMENT COMMITMENT

 

Manage Commitment2

"Det tog 19 veckor för ledningen att formulera den nya strategin

- men det tog bara 20 minuter för personalen att missförstå den!"

 

uppgivenhet Motsatsen

 

  


  

 

Management Commitment handlar till stor del om ledningens praktiska metodik för att skapa förståelse och tilltro bland medarbetarna avseende verksamhetsutveckling.

 

grundlggande metodik

 

Ledningen måste deltaga aktivt!

Lpparnas beknnelse

Det räcker inte bara med "läpparnas bekännelse" - det krävs personlig involvering!

 


 

För att åstadskomma god vilja, hög ambition och brett engagemang måste verksamheten drivas och utvecklas på ett öppet och tydligt sätt enligt principerna ...


... jobba med rätt sak!

• Beslut tas om införande av ett ledningssystem (ex PONDUS™).

• Säkerställa att resurser avsätts för verksamhetsutveckling.

• Fastställa och definiera avgörande begrepp.

Process Management genomförs kontinuerligt.

• Kundfokusering och kundtillfredsställelse.

• Stödja och driva leverantörer mot gemensamma mål.

• Avvikelse- och reklamationshantering.

• Intern/extern säkerhet (safety / security / emergency).

• Säkra medarbetarnas kunskaper och erfarenheter.

• Kompetensförsöjning inom berörda områden.

• Dokumenthantering.

• Bevaka och hantera utvecklingen i omvärlden.

 

Gullholmen 117 - frminskad

 

... på rätt sätt!

• Ett större utvecklingsarbete bör initialt ske i projektform.

Projekt 

• Projektspecifikationen skall vara tydligt formulerat så att den blir enkel att förstå.

• Handlingsplaner (principiell, övergripande och detaljerade) utarbetas.

• Styrgruppen:

- Har mandat att godkänna ändringar i projektspecifikationen.

- Ansvarar för att fastlagda resurser avsätts för projektet - såväl direkta som indirekta.

- Följer upp att den övergripande handlingsplanen följs.

• Projektledaren:

- Bygger upp, utbildar och leder en flexibel projektorganisation.

- Driver projektet inom fastlagda ramar och budget.

- Stöttar aktivt delprojektledarna efter behov.

• Projektavslut kan ske när målen har uppfyllts till 80-90% samt när fungerande metoder finns implementerade för ledningssystemets upprätthållande och vidareutveckling.

 


 

• Personalorganisationen bör vid behov anpassas efter processerna.

• Tvärfunktionella processrelaterade team bör bildas - med tydliga ansvarsområden och befogenheter.

• Säkra, styra och kontrollera kritiska framgångfaktorer i processerna (ex med hjälp av Process Performance).

• Utvecklingsarbetet bör ske parallellt inom många områden samtidigt samt hela tiden bevakas och styras upp med en helhetssyn.

• Verksamhetsutveckling bör alltid präglas av strategiskt och taktiskt tänkande (se Efficient & Effective).

• Interna kvalitetsrevisioner genomförs - gärna med ett brett deltagande.

• Regelbundna kvalitetsforum hålls för att bl a utvärdera ledningssystemets funktionalitet.

• Verktyg för att stimulera förbättringsförslag införs och implementeras.

• Agera prestigelöst för att bl a skapa en öppen atmosfär.

• Regelbunden analys av utbildningsbehov sker, exempelvis i samband med utvecklingssamtal.

• Externa specialistkunskaper tas in vid behov.

 

2014-03 73 - frminskad2

 

... vid rätt tillfälle!

• Ledningssystemets organisatoriska omfattning fastställs tidigt. Detta kan påverka den strukturella utformningen av systemet.

• Ledningssystemets dokumenthantering fastställs redan i planeringsfasen.

• Policys, övergripande mål samt vissa grundläggande direktiv utarbetas tidigt.

• Planering av verksamhetsutveckling handlar alltid om balansering och prioritering.

• Om så är möjligt kan det i vissa frågor vara klokt att stanna till (eller till och med backa) för att skapa bättre förutsättningar för ett ställningstagande.

• Utvecklingsarbete bygger till stor del på erfarenhet och kunskap men faktiskt även känsla.

 


 

 

Gotland 210 - frminskad