CORBUS - redigerad

PROCESS MANAGEMENT

 

CORBUS har utvecklat ett effektivt arbetssätt för att införa och implementera anpassade metoder och verktyg avseende Process Management i alla typer av verksamheter. 

I såväl metodik som slutresultat ligger stor betoning på funktionalitet, enkelhet och systematiserat sunt förnuft.

 

Odensjn 09 - frminskad

 


 

INTRESSENTERNAS

olika perspektiv

 

Ingen process är perfekt - det finns alltid utrymme för förbättring, innovation och utveckling. Alla intressenter har ett ansvar för förbättringar.

För att åstadkomma ständig förbättring måste verksamheten leva upp till många krav och önskemål, sett ur intressenternas olika perspektiv:

 

Ledningsgrupp2  Ledningen

vill med säkerhet kunna förvissa sig om att satta visioner och mål uppnås.

 

Kunder4  Kunderna

vill ha produkter/tjänster som lever upp till samtliga preciserade och förväntade krav.

 

Medarbetarna2  Medarbetarna

vill ha en trygg och säker arbetsplats samt möjlighet att påverka metoder och arbetssätt. 

 

gare  Ägarna

vill bli tillgodosedda ur ekonomisk synvinkel.

 

Leverantr1  Leverantörerna

vill ha beställningar i tid för att kunna leverera och få betalningar i tid.

 

Lagbok o klubba  Myndigheter & Verk

vill få in begärd information inom utsatt tid samt kunna förlita sig på den.

 


 

PROCESSBASERAD

VERKSAMHETS-

UTVECKLING

 

processer 2

 

Utveckling / Målstyrning

Genom att kartlägga, synliggöra och analysera processerna skapas en möjlighet att förbättra effektiviteten och kvaliteten på tjänster och produkter, samt att vidareutveckla ett företag eller en organisation.

Säkerställandet av att processerna fungerar på ett tillräckligt bra sätt är kritiskt för att optimera det samlade värdet av kundernas upplevelser. För att åstadkomma en kontinuerlig och framgångsrik processutveckling måste man beakta följande nyckelfrågor: 

• Säkerställa ett starkt stöd och engagemang från både ledning och personal.

 

• Målen skall vara väl definierade, mätbara, realistiska, tidsatta samt accepterade av alla berörda.

 

Delaktighet är en viktig faktor när det gäller att skapa engagemang och säkerställa acceptans för de föreslagna förändringarna.

 

• Det krävs ett språk som är direkt, tydligt och konkret för att åstadkomma en god kommunikation. 

 

CORBUS metodik för målstyrning bygger på mer än 20 års erfarenheter av processbaserade utvecklingsarbeten.


 

Kldesholmen 10 - frminskad

Resurshantering

Process Management belyser problem, flaskhalsar och dålig effektivitet som kan vara gömda i en organisation som på ytan verkar fungera normalt. En processorienterad verksamhet kommer att kunna:

• Reducera ledtider.

 

• Eliminera fel i produktionen.

 

• Minska kvalitetskostnader.

 

• Förbättra den interna effektiviteten.

 

• Skapa förbättrad kvalitet på produkter/tjänster.

 

• Ge nöjdare kunder och medarbetare. 

 

Förståelse

Process Management hjälper alla att bättre förstå hur företaget eller organisationen fungerar, varför och hur de övergripande målen skall uppnås samt den enskilde medarbetarens del i detta. 

 

Men viktigast är förståelsen för att det är processerna tillsammans som är avgörande för slutresultatet - inte bara enskilda funktioner.

 

 


 

 

Gteborg 043 - frminskad